Een opgeruimde woning verkoopt veel sneller
Sta je op het punt je huis te koop te stellen? Sta dan zeker stil bij één van de belangrijkste voorbereidingen die voorafgaan aan de verkoop en de aankomende plaatsbezoeken: je huis opruimen.
Het is pas als je gaat verhuizen dat je beseft hoeveel spullen je eigenlijk hebt. Misschien hebben al die spullen een eigen verhaal en zijn ze belangrijk voor jou persoonlijk. Tegelijk zijn ze een belangrijke oorzaak waarom een woning niet (snel) verkocht geraakt. Voor die kandidaat kopers is dit allemaal rommel.
Potentiële kopers die tijdens een plaatsbezoek door de rommel heen kijken en de woning kunnen visualiseren zonder al die spullen, ja ze bestaan. Maar de meeste potentiële kopers kunnen dit niet. Ze knappen er gewoon op af met als gevolg dat je huis (te) lang onverkocht blijft.
Maar we laten dit niet gebeuren. Nee, we gaan actie ondernemen. Daarom geef ik je alvast 12 tips die kunnen helpen om je huis op te ruimen en dus klaar te maken voor verkoop.
1. Begin tijdig met inpakken
Het doel is om alle kamers zo leeg mogelijk te maken. Alle beeldjes en andere ongetwijfeld prachtige spullen die op de dressoir en-weet-ik-waar-nog allemaal uitgestald staan moeten weg.
We moeten ruimte creëren. En lucht. Rust in alle kamers.
Begin er tijdig aan en bepaal welke dagen je gaat inpakken. Bv. één kamer per dag? Ligt het allemaal emotioneel moeilijk, las dan rustdagen in. Maar rustdagen zorgen dat alles langer zal duren, dus op tijd beginnen. Enkele weken voorafgaand aan de te koopstelling is aan te raden.
2. Laat professionele foto’s maken van je woning
Alle voorbereidingen zoals opruimen, overbodige spullen inpakken, … moeten klaar zijn alvorens je foto’s laat maken. Huur een professionele fotograaf in om de woning te fotograferen. Werk je met een makelaar? Kijk erop toe dat zij een professionele fotograaf inschakelen om de foto’s van je huis te maken.
3. Voorzie voldoende dozen en materiaal om te beschermen
Een gemiddelde inboedel heeft ca. 40 verhuisdozen nodig. Denk ook aan inpakpapier etc. Neem een kijkje in onze online verpakkingswinkel. Daar vind je zeker alles wat je hiervoor nodig hebt.
4. Bijhouden, weggeven of weggooien?
Dit is de vraag die je jezelf bij elk stuk moet stellen:
Hou je het bij, geef je het weg of smijt je het weg?
Als je beslist om het bij te houden, pak het dan in. Hou enkel de meest essentiële zaken in huis die je nodig hebt om te kunnen leven. Al de rest: inpakken, weggeven of wegsmijten.
Er is trouwens nog een derde optie: verkoop spullen op sites zoals 2ehands.be of marktplaats.be (.nl voor Nederland natuurlijk).
Ik las ergens over een wegeeffeestje waarbij de spullen uitgestald waren op tafel en iedereen een sticker kon plakken met hun naam. Op het einde namen ze die spullen gewoon mee.
5. Voorzie een plaats om je spullen te zetten in afwachting van de verkoop en verhuis
We zijn pas klaar met opruimen als alle dozen het huis uit zijn. Je hebt natuurlijk een plaats nodig om al die ingepakte spullen te zetten.
Sta zeker stil bij het huren van een opslagcontainer. Het grote voordeel om een zeecontainer te huren als opslagruimte is dat die opslagruimte gewoon bij jou op de oprit, in de voortuin of op straat staat. Het stapelen van verhuisdozen doe je op je eigen tempo en je kunt altijd bij je spullen.
De opslagruimte staat immers bij jou thuis.
6. Hou je huis neutraal
Haal opzichtige schilderijen van de muur. Grote beelden: zet ze weg. Alle decoratie en prullaria die op de kasten uitgestald staan moeten ook weg. Je kunt eventueel één stuk laten staan, maar zeker niet meer. Zorg dat verschillende kamers in huis zo neutraal mogelijk eruitzien.
Op die manier help je toekomstige kopers met het visualiseren van de woning met hun eigen indeling.
7. Bekijk ook de meubels
Eén bankstel en één eettafel met stoelen in de woonkamer is voldoende. Teveel aan kleine meubeltjes en bijzet-weet-ik-wat-nog-allemaaltjes: bescherm ze indien nodig en zet ze ook maar in je opslagcontainer buiten.
Enkel de essentie mag overblijven. Zorg dat de kamers ingericht zijn naar hun functie. Een slaapkamer is een slaapkamer en geen naaikamer. Help de kopers om hun beeld te vormen van wat de woning te bieden heeft.
8. De keuken moet spik en span zijn
Zorg dat dampkap, keukendeurtjes en het werkblad volledig proper zijn.
Verwijder ook hier alle overbodige spullen. Maak het aanrecht volledig leeg. Je kunt het eventueel aankleden met een fruitschaal met vers fruit. Zorg dat er een propere keukenhanddoek in de keuken hangt. Sta er ook even bij stil dat kandidaat kopers in de koelkast, oven of keukenkasten kunnen kijken. Zorg dat alles er proper uitziet.
Heb je bijkomende tips nodig om je keuken op te ruimen, lees dit artikel op deze blog.
9. Zorg ook dat de badkamer proper is
De wasbak, dat spreekt voor zich. Maar vergeet ook de voegen van de tegels niet. Zorg dat alle kalkresten van de kranen en douchescherm verwijderd zijn. Maak de zitranden proper zodat er geen schimmel op zit.
TIP: Azijn help goed tegen kalkresten.
10. Een garage dient om een auto in te plaatsen
Ruim dus zeker de garage op zodat kandidaat kopers deze ruimte ook effectief als garage beschouwen.
11. Zorg voor licht en lucht
Open bij elk plaatsbezoek de gordijnen zodat er zoveel mogelijk licht binnenkomt.
Verlucht het huis voordien goed.
12. Werk kleine klusjes af
Een losse WC-bril: vastmaken. Idem met loszittende plinten en klinken. Repareer lekkende kranen.
Kijk goed rond en repareer alles wat los zit of defect is en maak het in orde. Bekijk je huis als een huis inspecteur.
BESLUIT:
Een opgeruimd huis verkoopt sneller. Het huis moet proper zijn en er minimalistisch uitzien. Licht en lucht zijn heel belangrijk.
Opruimen, meubels in een Kuub opslagbox
Creëer ruimte om je woning beter te verkopen. Denk aan een opslagruimte om tijdelijk je spullen op te bergen. Met Self Storage geleverd brengen we de opslagruimte tot aan de deur. Na het inladen kan deze blijven staan of we zetten deze tijdelijk voor jou weg.