Koppel 60+ zit voor een caravan te picknicken met een glas wijn, genietend van hun leven

Leestijd: ? 2 minuten

In 't kort 

Opruimen na je 60e kan zorgen voor rust en ruimte in je leven. In deze blog ontdek je hoe je je kunt voorbereiden op deze volgende levensfase. Ook kom je meer te weten over de rol die self storage hierbij speelt. We kunnen alvast verklappen dat het vooral belangrijk is om kritisch te kijken naar je bezittingen. Wat moet je écht bewaren en wat kun je weggeven of (tijdelijk) opslaan? Wij bieden je handvatten om het opruimen na je 60e levensjaar zo efficiënt mogelijk aan te pakken.

Gedurende je leven verzamel je veel spullen. Deze bezittingen verschillen van elkaar wat betreft de waarde die ze hebben. Sommige spullen heb je puur in je bezit, omdat je ze nodig hebt. Naast dat je spullen kunt hebben om praktische redenen, zijn sommige dingen ook gewoon mooi om te hebben. Andere items hebben weer een emotionele lading. Om rust en overzicht te creëren in je huis en hoofd, kan het goed zijn om letterlijk ruimte te maken. Hoe? Door op te ruimen. Waar we het in de vorige blog hadden over opruimen voordat je doodgaat, lees je in deze blog waarom opruimen na je 60e zo belangrijk is én hoe je dit op een goede manier kunt aanpakken.

Waarom opruimen belangrijk is na je 60e

Wanneer je de 60 gepasseerd hebt, merk je vaak dat je meer behoefte krijgt aan eenvoud en overzicht. Eventuele kinderen zijn het huis uit en je hebt behoefte aan het opnieuw indelen van je woonruimte. In sommige gevallen zal kleiner wonen zelfs aan de orde zijn. Een eerste stap om te zetten, is het opruimen van je woning. Dit kan je namelijk helpen om:

  1. Meer ruimte en daarmee rust in huis te creëren.
  2. Herinneringen van vroeger op te halen en deze op een positieve manier te verwerken.
  3. Je voor te bereiden op een volgende levensfase.

Wat bewaren en wat weggeven?

Als je je woning gaat opruimen, dan is het bepalen welke items je wilt houden en welke niet toch vaak wel de meest uitdagende klus. Hoe kun je dit vergemakkelijken? Wij geven je een aantal tips.

  • Begin bij de spullen die van emotionele waarde zijn. Denk hierbij aan familiestukken of andere persoonlijke aandenken. Van deze spullen weet je zeker dat je ze niet weg wilt doen.
  • Ga vervolgens de rest van je spullen langs. Kom je spullen tegen die niet langer bij je passen? Geef deze dan weg aan mensen die je kent óf doneer ze aan een goed doel. Je kunt hierbij denken aan kleding of meubels die je niet langer gebruikt.
  • Bepaal welke spullen je binnen handbereik wilt/moet hebben en welke niet. Om ruimte te maken in je huis, kan self storage de uitkomst bieden. Bezittingen die je op dit moment niet nodig hebt, sla je eenvoudig op.

Self storage voor erfstukken en waardevolle spullen

Om jouw waardevolle spullen veilig en flexibel op te slaan, biedt self storage uitkomst. Je hebt immers genoeg spullen in je bezit die je niet weg wilt doen, maar ook niet constant nodig hebt. Dit geldt bijvoorbeeld voor erfstukken die je voor kinderen en/of kleinkinderen wilt bewaren, maar denk ook aan seizoensgebonden spullen zoals kampeersullen of ski’s. Ook dit zijn spullen die je niet dagelijks nodig hebt en dus voor een enorme ruimtebesparing kunnen zorgen. Een ander voorbeeld is kerstdecoratie. Wanneer jij in huis niet de ruimte hebt om dit op te slaan, kan self storage jou een hoop opleveren. Je hebt bij deze vorm van opslag wél altijd toegang tot je spullen, maar ze nemen niet jouw dagelijkse leefruimte in beslag.


Organiseren en opslaan: tips voor een efficiënt opruimplan

Ga jij opruimen na je 60e en wil je dat op een goede manier aanpakken? Maak dan eerst een overzichtelijk opruimplan. Dit voorkomt dat je als een kip zonder kop begint met het overhoop gooien van je huis en dat je na afzienbare tijd de bomen door het bos niet meer ziet. Om je op weg te helpen, hebben we een aantal stappen op een rij gezet.

  1. Bepaal allereerst welke kamers of delen van je huis je als eerste wilt opruimen. Zo kan het bijvoorbeeld overzichtelijk werken om van beneden naar boven of juist van boven naar beneden op te ruimen. Zo weet je de volgende keer precies waar je gebleven bent.
  2. Wij raden aan om te beginnen met kleine ruimtes. Wat je ook kunt doen, is het gecategoriseerd aanpakken. Zo zorg je ervoor dat het beheersbaar blijft.
  3. Wanneer je hebt bepaald welke spullen waarheen moeten, sorteer deze dan in dozen of kratten en label ze. Schrijf bijvoorbeeld op het label wat het is en waar de spullen naartoe moeten, zodat ook anderen weten wat ermee gebeuren moet.
  4. Schakel hulp in van anderen. Het gaat sneller wanneer je het samendoet en bovendien is het ook een stuk gezelliger als je tijdens het opruimen wat te kletsen hebt.
  5. Houd te allen tijde het doel voor ogen. Zo kun je op momenten dat je het even niet meer ziet zitten jezelf herinneren aan de voordelen van een opgeruimd huis.


Tijdelijke opslag als ondersteuning bij het opruimen

Spullen tijdelijk opslaan op een andere plek is niet alleen fijn wanneer je klaar bent met opruimen. Ook tijdens het opruimproces kan het nuttig zijn om spullen tijdelijk elders onder te brengen. Bijvoorbeeld omdat het in de weg ligt tijdens het opruimen, maar ook om te beoordelen of je de spullen wel echt mist. Self storage is een manier om jezelf de tijd en ruimte te geven voor het maken van bewuste keuzes.


Kies voor self storage bij Kuub Opslag

Opruimen na je 60e kan een fijne ervaring zijn die voor veel rust en ruimte zorgt, in zowel je huis als je hoofd. Er worden deuren geopend voor een nieuwe fase in je leven. Je creëert een leefomgeving die past bij je huidige behoeften en daar kan self storage je bij helpen.
Wanneer je kiest voor self storage bij Kuub Opslag, ontdek je hoe flexibel deze opslagoplossing nu eigenlijk is. Meer overzicht en ruimte, maar toch jouw dierbare spullen veilig en dichtbij.


Heb je vragen?

FAQ

Starten als marktkramer: meest gestelde vragen

Hoe kies ik de juiste self storage unit voor mijn behoeften?

De juiste unit kiezen hangt af van wat je wilt opslaan en hoe vaak je toegang nodig hebt. Denk aan de grootte van de unit, klimaatbeheersing voor kwetsbare items, en de nabijheid van de opslaglocatie. Bij Kuub Opslag kun je advies krijgen om een unit te kiezen die perfect bij jouw behoeften past.

Hoe kan ik mijn spullen veilig en overzichtelijk opslaan in een self storage unit?

Gebruik stevige, doorzichtige bakken om je spullen in te pakken en label alles duidelijk. Plaats zware dozen onderop en vaak benodigde items vooraan. Zorg ervoor dat je een inventarislijst maakt, zodat je altijd weet wat waar is opgeslagen.

Welke stappen kan ik nemen om afscheid te nemen van spullen met emotionele waarde?

Het kan moeilijk zijn om afstand te doen van spullen met emotionele waarde. Overweeg om foto’s te maken van deze items voordat je ze weggeeft of verkoopt. Bespreek je keuzes met familieleden om te zien of zij interesse hebben in het overnemen van bepaalde items.

Hoe kan self storage helpen bij een eventuele verhuizing naar een kleinere woning?

Self storage biedt een tussenoplossing tijdens het downsizen. Spullen die je niet direct nodig hebt, kun je tijdelijk opslaan totdat je een beslissing hebt genomen over wat je wilt houden. Het maakt het verhuizen naar een kleinere woning overzichtelijker en minder stressvol.

Wat zijn de kosten van self storage, en hoe bepaal ik of het de investering waard is?

De kosten van self storage variëren afhankelijk van de grootte van de unit en de huurperiode. De investering is vooral de moeite waard als het je helpt om rust en ruimte te creëren in je huis. Bij Kuub Opslag kun je vrijblijvend een offerte aanvragen en advies krijgen over een unit die past bij jouw budget.


Insert Content Template or Symbol

Niet elke opslagbehoefte is gelijk. Daarom bieden we verschillenden formules