Leestijd: ? 3 minuten

In 't kort 

Het inrichten van een tijdelijke woning ten behoeve van een renovatie of verbouwing is iets dat zorgvuldig moet gebeuren. Natuurlijk wil je het thuisgevoel creëren, maar ook een praktische inrichting is van groot belang. Plan de tijdelijke verhuizing goed en zorg ervoor dat je alleen de noodzakelijke spullen meeneemt. Schakel eventueel hulp in om de tijdelijke verhuizing in goede banen te leiden. Om de periode dat je tijdelijk op een andere plek woont zo stressvrij mogelijk door te komen, is het belangrijk om zoveel mogelijk vast te houden aan bestaande routines. Is er sprake van ruimtegebrek? Overweeg dan mogelijke opslagoplossingen, zoals die van Kuub Opslag. De terugkeer naar de gerenoveerde woning is een heuglijk moment. Zorg ervoor dat je de inrichting stap voor stap aanpakt en begin daarbij bij de meest urgente items en ruimtes. Uiteindelijk creëer jij jouw droomhuis.

Een tijdelijke woning inrichten is een uitdagende opdracht. Ga je jouw huis renoveren, dan is tijdelijk elders wonen soms echter onvermijdelijk. Om dit proces in goede banen te leiden dien je met een aantal zaken rekening te houden. In deze blog vind je tips en handvatten voor het verhuizen naar een tijdelijke woning en de uiteindelijke terugkeer naar de gerenoveerde woning.


Tijdelijke woning inrichten: hoe pak je dat aan?

Wanneer je een tijdelijke woning gaat betrekken, dan wil je deze natuurlijk mooi inrichten. Het is wel zo fijn om een gezellige woonomgeving te creëren, zodat je je snel thuis gaat voelen. Het is daarom aan te raden om jouw favoriete items, zoals foto’s, boeken of andere persoonlijke spullen mee te nemen naar jouw tijdelijke thuis.

Naast dat het creëren van een thuisgevoel cruciaal is, is het ook zaak om praktische en slimme keuzes te maken met betrekking tot de inrichting. Je hebt immers vaak slechts beperkte ruimte tot je beschikking bij deze tijdelijke huisvesting. Kies daarom voor multifunctionele meubels die voor meerdere doeleinden te gebruiken zijn óf zelfs op te bergen zijn. Denk aan een slaapbank of inklapbare tafel.


Bereid de verhuizing naar de tijdelijke woning goed voor

Ga je verhuizen naar een tijdelijke woning, zoals een caravan, woonunit of huurappartement, dan is een goede planning van groot belang. Een gedegen voorbereiding zorgt namelijk voor een soepele overgang van jouw huidige woning naar de tijdelijke woonoplossing. Noteer voor jezelf welke spullen je nodig hebt in je tijdelijke onderkomen. Om stress te verminderen, is het aan te raden om deze lijst te beperken tot alleen de hoogst noodzakelijke spullen.

Om het proces van uitpakken en inrichten te vereenvoudigen, is het bovendien aan te raden om de spullen in dozen of boxen in te pakken en deze te labelen. Schakel eventueel hulp in voor de verhuizing en regel dit ook tijdig. Zo voorkom je dat mensen onverhoopt niet beschikbaar zijn.


Leven in de tijdelijke woning: houd vast aan bestaande routines

Om jouw verblijf in de tijdelijke woning zo aangenaam mogelijk te maken, is het belangrijk om zoveel mogelijk vast te houden aan jouw dagelijkse routines. Denk aan vaste tijden voor het opstaan, ontbijten en het naar bed gaan. Ook het integreren van activiteiten ten behoeve van ontspanning is van groot belang. Ga wandelen in de buitenlucht, sporten of spreek af met een goede vriend of vriendin.

Heb je te maken met huisgenoten, zoals leden van je eigen gezin of vrienden of familie die jou tijdelijke huisvesting hebben geboden? Dan kan de beperkte privacy een uitdaging zijn. Het advies is dan ook om altijd open met elkaar te communiceren. Duidelijke afspraken maken en elkaars ruimte respecteren zijn belangrijke voorwaarden om deze tijdelijke woonoplossing tot een succes te maken.


Overweeg de opslagoplossingen van Kuub Opslag

Het kan goed zijn dat jouw tijdelijke woning minder ruimte heeft dan de woning die gerenoveerd wordt. Je wilt jouw kostbare bezittingen natuurlijk niet beschadigen en dus is achterblijven in de te verbouwen woning geen optie. Is er sprake van ruimtegebrek in jouw tijdelijke thuis? Bekijk dan eens de mogelijkheden voor het huren van een opslagruimte. Kuub Opslag biedt passende opslagoplossingen om tegemoet te komen aan dit ruimteprobleem.


De terugkeer naar de gerenoveerde woning

Het moment is eindelijk daar: je gaat terug naar jouw – inmiddels – gerenoveerde woning. Dit betekent het einde van een hoofdstuk, maar zeker ook het begin van een nieuwe fase. Ga je je huis inrichten, begin dan met de ruimtes van je woning die het meest essentieel zijn. Denk aan ruimtes zoals de keuken en de badkamer.

Het moge duidelijk zijn dat je niet alles in één keer kunt doen. Om de terugkeer soepel te laten verlopen, kan een gefaseerde aanpak helpen. Begin met het uitpakken van de belangrijkste spullen en eindig met de bezittingen die minder urgent zijn. Neem de tijd om van jouw gerenoveerde woning de thuishaven te maken die jij voor ogen hebt.



FAQ

Starten als marktkramer: meest gestelde vragen

Hoe kies je de juiste opslagoplossing voor je bezittingen tijdens een verbouwing?

Bij het kiezen van een opslagoplossing moet je rekening houden met factoren zoals de hoeveelheid en aard van de items die je wilt opslaan, de afstand van de opslaglocatie tot je tijdelijke en permanente woning, en de kosten. Kijk naar opties zoals self-storage eenheden die klimaatbeheersing bieden voor delicate items en 24/7 toegang als je regelmatig spullen nodig hebt. Vergelijk prijzen en controleer beoordelingen om een betrouwbare aanbieder te vinden.

Welke verzekeringen moet je overwegen voor je spullen en tijdelijke woning tijdens een verbouwing?

Het is belangrijk om zowel je tijdelijke woning als je opgeslagen bezittingen te verzekeren. Controleer of je huidige inboedelverzekering dekking biedt op een ander adres en voor opslagfaciliteiten. Zo niet, dan kan het nodig zijn om een tijdelijke aanvullende polis af te sluiten. Bespreek je specifieke situatie met je verzekeringsagent om ervoor te zorgen dat je volledig gedekt bent tegen diefstal, schade en andere risico's.

Hoe kun je effectief communiceren met aannemers tijdens je afwezigheid uit de woning?

Zorg voor regelmatige updates via telefoon, e-mail of een projectmanagementtool, afhankelijk van wat de aannemer gebruikt. Plan wekelijkse face-to-face of virtuele vergaderingen om de voortgang te bespreken en eventuele zorgen aan te pakken. Het gebruik van een app of platform waar zowel jij als de aannemer toegang tot hebben om updates en foto's te delen, kan ook effectief zijn.

Wat zijn de beste praktijken voor het in- en uitpakken van bezittingen voor tijdelijke opslag?

Gebruik stevige dozen en beschermende verpakkingsmaterialen voor kwetsbare items. Label elke doos duidelijk met de inhoud en de kamer waar het toe behoort. Probeer items die je eerst nodig hebt bij het uitpakken gemakkelijk bereikbaar te houden. Gebruik gedetailleerde inventarislijsten om te weten wat waar is opgeslagen, wat het terugvinden vergemakkelijkt bij het uitpakken.

Hoe onderhoud je je sociale en professionele leven terwijl je in een tijdelijke woning verblijft?

Plan actief sociale interacties en blijf betrokken bij je professionele netwerk door deel te nemen aan online bijeenkomsten en evenementen. Stel duidelijke grenzen voor werkuren als je vanuit huis werkt, en zorg voor een aparte werkruimte als dat mogelijk is. Maak gebruik van moderne technologieën zoals videoconferenties om het contact met collega's en vrienden te onderhouden.


Heb je na het lezen van deze blog een vraag? Stel ze hier beneden.


Lees ook de volgende blogpost in deze reeks:
->"Tijdelijke woning tijdens je verbouwing: alles wat je moet weten" 

Insert Content Template or Symbol

Niet elke opslagbehoefte is gelijk. Daarom bieden we verschillenden formules